Home

Thursday, December 01, 2011

Fitrah Cinta

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ni saya nak berkongsi sesuatu tentang cinta. Saya bukanlah pakar tentang cinta. Hanya sekadar perkongsian. :)

1. Cinta itu fitrah manusia.

Bila sebut pasal cinta majotirinya akan membayangkan cinta antara lelaki dan perempuan. Tanggapan tu tak tepat. Dalam Islam ada banyak cabang cinta. Cinta kepada Allah, Rasul, ibu bapa dan lain-lain lagi. Dalam satu tazkirah yang disampaikan oleh Fatimah Syarha, beliau ada bertanya;

'Siapa yang tak pernah bercinta?'
Beberapa orang tak angkat tangan.
'Orang yang tidak pernah merasai cinta adalah orang yang tak normal.'

Jadi tak salah kita mencintai seseorang tetapi ada caranya.

2.Cinta ibarat gula

Kenapa macam gula? Contohnya, kalau kita nak bancuh secawan teh kita akan masukkan 2 sudu gula. Macam mana kalau kita masukkan 10 sudu gula? Mesti sangat manis dan boleh menyebabkan kencing manis atau diabetes. Sama jugak dengan cinta. Kalau kita Cintakan seseorang kita mesti kawal cinta tu. Jangan cinta kita tu melebihi cinta kita kepada Allah. Kita kita takkan bahagia kalau cinta kita tu melebihi cinta kepada Allah.

3. Hanya pinjaman

Kalau kita mencintai seseorang tu anggaplah Allah hanya meminjamkannya. Contohnya cinta kepada ibu bapa. Apabila kita kehilangan mereka kita tidak akan terlalu sedih kerana kita tahu mereka hanyalah pinjaman daripada Allah.

4. Hamba Cinta

Seseorang yang bercinta akan menjadi hamba terhadap apa yang dicintainya. Jika mencintai Allah, maka jadilah dia hamba kepadaNya yang taat menjalankan perintah serta menjauhi laranganNya.

5. Sejadah hamparan dunia

Kata-kata ini dipetik daripada Hilal Asyraf. Orang yang mencintai Allah akan menjadikan sejadah sebagai hamparan dunia. Dia akan sentiasa membuat kebaikan. Cuba kita fikir, ada tak orang yang merokok di atas sejadah. Pastinya tidak. Orang yang berada di atas sejadah pastinya kan bersolat, berzikir dan mengabdikan diri kepada penciptaNya.


Moga bermanfaat. :)

Rujukan:

Fatimah Syarha. Hilal Asyraf. Majalah SOLUSI.

2 comments:

siti farah mohd farid said...

nak copy bole ? nak jadikan n3 dlm blog .. hehe !

Nurul 'Atiya said...

insyaAllah boleh.. :)