Home

Monday, December 07, 2009

Aidiladha 09

Assalamualaikum w.b.t

Gmbar wk2 ry Aidiladha..
: )











Monday, November 23, 2009

Happy Birthday Mak

Assalamualaikum w.b.t

Hari nie birthday mak yg ke 42..
moga mak pnjg umur n murah rezki.. :)
Kami sayang mak..






Ruginya kak...
sian hang..
huhu..



Kek ais krim yg sangat sedap..




Semua brebut nak bukak..

video

Video utk mak..
simple je..
harap mak suka..
:)

Saturday, November 21, 2009

Fenomena...

Assalamualaikum w.b.t
My 1st video..
Enjoy..
Komen ye..


video

D' Santai



Assalamualaikum w.b.t
Just nak share pic masa mkn kat D' Santai Bkt Jalil..
Mak tak ikut.. Kakak yang bawak..
Kami 1 famly mmg da slalu mkn kat sini..
:)

sempat g amek gmbq..huhu.


Cam sdap ja air kak.
Mai sket..


Anas, mnum pnuh prasaan..heheh


Myra ngan milo ais dia..


Fresh orange Anas..


Gatai idung..



Char kuew teow berasap..
baru sampai..

Sunday, November 15, 2009

Mimpi Yang Indah- Mestica



Telah ku lalui jalan berduri

Sejuta harapan terus ku pertahankan
Bukan mudah menggapai bintang
Bersilih dugaan mendatang

Di sebalik kepayahan
Di situlah kekuatan
Tekad hati azimat di perjalanan

Mengejar impian
Pabila laluan seakan sukar
Bagai tak terdaya untuk terus bertahan
Namun kasihMu menyedarkan
Aku tak pernah sendirian

Di sebalik kepayahan
Di situlah kekuatan
Tekad hati azimat di perjalanan

Tinggi langit mimpi ini
Tak ku ragu untuk membuktikan
Indah bintang yang terang bukan khayalan
Tetapi kenyataan

Akan kau saksikan kesulitan ini
pasti berganti kebahagiaan
Telah pun kau dengar kisahku ini
Pernahkah cuba kau mengerti

Friday, November 06, 2009

~mELaKa~ 311009

Assalamualaikum w.b.t.

Just nak kongsikan photo2 yang sempat diambil masa bercuti kat Melaka...
: )
Harap korang suka...





tukang tengok ja..



pinie, kak n abah

Baru lepas lemas...sian...



makan time...



abah n mak..



man, pinie n kak chik(me)






Friday, October 30, 2009

HepI biRthDaY aBah.. : )

Assalamualaikum w.b.t



SelaMat Hari LahiR abaH..

YanG ke 43
Sebenanye bufday abah 28 hb...
tapi tak sempat nak post kat blog
so hari ni dapat gak post

kt qatar..



act.. abah outstation kat QATAR..
on his bufday baru sampai M'sia..
masa abah sampai, sy xde kat umah..
pi skolah..hehe(ExaM)

balik ja skolah..
kakak pun baru sampai dr BaNgi..
dia pi beli kek...
kat kdai CheLos..(ya la kot)

pastu kami trus bwk kek 2 msok umah..
n nek atas.pi blik abah..
bwk kek msok bilik abah...
pastu nyanyi sket2 "hepi besday 2 u"
heheh..nilah kek yg kak beli..nyam2

tp abah x potong kek 2 pn.
esoknya baru potong..
kakak yg potong..
mlm 2 kami 1 famly..(kecuali pinie n ta_e) kluaq mkn..
best..kt kg baru..
restoran yg ada kapal 2..
apa ntah namanya...

masa 2 mmg kelaparan sbb xmakan dr ptg..
pkl 10 baru makan..
sampai ja makanan trus..
bc doa n makan..
xbek glojoh.. :)








Sunday, October 25, 2009

InsaN BeRdOSa daN ImaN

Iman: Hai manusia, apa yang telah kau lakukan?

Manusia_LemaH: Hmm...

Iman: Mengapa kau lakukan perkara itu?

Manusia_LemaH: Aku pun tidak mengetahuinya.

Iman: Bukan kerana 'dia'??

Manusia_LemaH: Erm..Aku.....

Iman: Mengapa?

Manusia_LemaH: Aku lemah! Terlalu mengikut perasaan ketika itu. Aku lalai. Tapi..mengapa kau tidak mencegahku??

Iman: Aku tak mencegahmu?? Sudah berkali-kali aku menasihatimu!

Manusia_LemaH: Hah? Mengapa aku tidak bisa mendengar suaramu?

Iman: Hatimu telah diselubungi dosa. Kau sudah buta dengan dosa pahala. Syurga neraka. Balasan tuhanmu terhadap maksiat yang telah kau buat.

Manusia_LemaH: Aku menyesal. Maafkanlah aku..

Iman: Jangan mohon ampun kepadaku. Tetapi mohonlah keampunan kepada tuhanmu, tuhanku juga tuhan sekelian alam yakni Allah S.W.T yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Manusia_LemaH:" Ya Allah, ampunilah aku. Berikanlah aku kekuatan agar tidak mudah alpa.Ya Allah, aku malu kepadaMu, ibu bapaku, keluargaku juga pada 'dia'. Ya Allah jauhilah aku dari zina hati. "
Wahai Iman,bagaimana pula dengan perasaanku terhadap 'dia'?


Iman: Kau harus buangkan perasaan itu sejauh yang mungkin..

Manusia_LemaH: Telah ku cuba namun gagal. Berkali-kali aku melawan perasaan itu tetapi ia tetap hadir. Kadang-kadang, cubaanku berakhir dengan tangisan kekalahan. Kau bantulah aku.

Iman:Kau mohonlah kepada Allah agar aku sentiasa dalam dirimu. Agar kau tidak terus hanyut. Dekatkanlah dirimu dengan Allah. InsyaAllah kau bakal menemui CINTA YANG TERAGUNG dalam hidupmu.

Manusia_Lemah: Terima kasih Ya Allah kerana mengurniakan Iman kepadaku...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Doa Mohon ditetapkan Iman.

"Wahai Tuhanku, janganlah Engkau membalik-balikkan hatiku setelah Engkau memberi petunjuk kepdaku dan kurniakanlah rahmatMu, sesungguhnya Engkau Yang Maha Pemberi"

Doa Memohon Kecintaan Allah.

"Ya Allah, aku mohon CINTAMU dan cinta orang yang mencintaiMu, amal yang membawa aku kepada CINTAMU; Ya Allah, jadikanlah mencintaiMu lebih aku sukai dari mencintai diriku, keluargaku dan air yang sejuk.

*saya sememangnya TERUK!


Saturday, October 17, 2009

MisTeri YAKJUJ MAKJUJ

PerHaTian! Sila klik link di bawah.
Artikel ini mengenai Yakjuj Makjuj.
Saya baca, meremang bulu roma.
Sekadar perkongsian buat semua.
Semoga mendapat iktibar dan berusaha memperbaiki diri.


Misteri Yakjuj Makjuj

Thursday, October 15, 2009

MelaKaR CiNta Di PiNtu SyuRga




Melakar Cinta Di Pintu Syurga - Far East



Berdirinya aku di daerah zulumat
Mengutip titis doa di malam rahmat
Bersama renai kasih yang menguyur
Ingin melakar cinta di syurga

Sesungguhnya cinta yang ku galas dulu
Hanya cinta semusim wangi sekejap
Harumnya takkan sampai ke penghujung
Indah mekarnya hanya di kuntum

Sedangkn taman-Mu amat indah
Tiap penghuninya dikurniai rahmat
Datang berbekal amalan
Tanpa sepalit noda

Setelah kian lama mengatur jejak langkah
Makin fasih mentafsir liku hidup
Diri terlepas bebas dan leka tanpa batas
Bagai menabur benih sang hilalang

Bendang-terbendang hampar padinya
Dimusnahi bena
Aku yang terpedaya

Hijrahkan aku dengan hati putih
Kembali berpaut pada akal budi
Pasrah bersujud dibawah naungan
Langit kesedaran

Moga terlakar cintaku dipintu syurga

Saturday, October 03, 2009

Gambaq Raya



salam..
gamba nie di amik pd 1 syawal kat sg baru, aloq stap kedah..
nilah famly hj nadzir.
tp xckp lg 2 org.
yg 2 org lg tu pi kutip duit raya.. he2

duduk atas sofa dari kiri: Fathi(ank ke 3), mak, abah, man(8),kakak(1), muaz(2)

duduk kat lantai: me(4), humaira(9), afini(5)

xdak dlm gmbq: fawwaz(6) n anas (7)


Sunday, September 27, 2009

Temu bual eksklusif bersama YB Badrul Munir

Assalamualaikum w.b.t

Saksikan video temu bual eksklusif bersama YB Badrul Munir Abdul Basir...
Berkenaan dengan masalah mercun n bunga api yang semakin menjadi-jadi pada musim perayaan ini...
Terbaik dari Sg. Baru, Aloq Staq KEDAH...



video


Camna??
Komen jgn xkomen...

Thursday, September 17, 2009

Salam Aidilfitri

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni dah nak balik kg. Da xbleh online sbb kt kg xde intenet. tahun ni raya kat Kedah..(mmg dua2 kg kat kedah pun).Raya Aloq staq dlu baru merbok. best2.. xsabaq dah nie..hehe..cam knak2 ribena.

Dikesempatan ni,saya nak ucapkan salam Aidilfitri kpd kluarga, kwn2, guru2 Smk Seri Saujana, Sra Kasyiful Ulum, Sk Seri Saujana, semua pembaca blog n seluruh umat Islam. kalau ada salah silap, sy mohon maaf zahir n batin.

Last skali, meh dgq lagu raya nih..
Tata...


Lebaran Ini


Mendayu suara meniti angkasa
Alunan takbir mengulit pagi
Insan tersenyum tanda gembira
Lebaran mulia menjelma lagi
Kali ini

Di hari lebaran mulia ini
Jangan pula membuat dosa
Begitulah hakikatnya hari raya
Bergembira tanpa melupakannya
Allah Yang Esa
Indah suasana dalam senyuman
Seluruh alam turut raikan
Mengucapkan syukur pada tuhan
Atas nikmat yang datang limpahannya


Ikhlaskan hati mohon kemaafan
leburlah dosa ditapak tangan
Lupakan segala silaf dan salah
Insan bersatu membina umat
Allah

Thursday, September 10, 2009

Radix Bakery House




Assalamualaikum w.b.t

Wah..sronoknya.Radix dah buka bakery house.Nanti balik kg nak pi serang.hehe..


Radix Bakery House HPA yang terletak bersebelahan dengan Restoran Radix Oriental Cuisine (ROC) memulakan perniagaannya pada 5 Ogos 2009 yang lalu selepas dirasmikan oleh Tuan Haji Ismail Haji Ahmad (Sg Petani, Kedah). Radix Bakery House ini menggunakan produk-produk HPA seperti olive oil, madu, kismis, kopi radix, koko radix, jem nenas, jem roselle dalam pembuatan kek dan roti yg dijamin HALAL.

Di samping itu juga produk-produk Radix Bakery House ini mempunyai keunikan tersendiri kerana mengandungi herba-herba HPA. Di antara produk-produknya ialah cup cake, muffin, aising cake, pizza,cream puff, roti, butter cake, biskut dan lain-lain.

Di antara sebab-sebab yang membuatkan HPA mahu menubuhkan kedai keknya sendiri adalah kerana menyahut seruan daripada JAKIM dan PPIM yang mengatakan bahawa lebih daripada 80% kek yang dijual di pasaran pada hari ini menggunakan berus yang mengandungi bahan haram.

Penggunaan jeli dan gelatin serta keju yang berleluasa dalam pembuatan kek ini juga antara faktor usaha dari HPA ini. Alhamdullillah, keju yg digunakan dalam produk Radix Bakery House ini adalah diperbuat daripada minyak kelapa sawit seperti yg dimaklumkan oleh Tuan Haji semasa perasmian berlangsung.

Penggunaan mentega dan pewarna juga membimbangkan kita. Tetapi HPA tetap mencuba mencari altenatif lain yang dapat menggantikan bahan ini. Malah ada juga kek yang mengandungi sedikit alkohol untukk membuatkan kek tersebut jadi gebu dan besar. Semua masalah ini Insyaallah, HPA berusaha untuk mengadakan altenatif lain.

Sumber:HPA

Saturday, September 05, 2009

Renungan Ramadhan

Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir pengajiannya mengharapkan sebuah kereta sport daripada ayahnya…lantas, si pemuda memberitahu hajatnya kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama…si ayah hanya tersenyum… si anak bertambah yakin, andai keputusan peperiksaannya begitu cemerlang, pasti kereta itu akan menjadi miliknya..

Beberapa bulan berlalu…ternyata si anak, dengan berkat kesungguhannya. .telah beroleh kejayaan yang cukup cemerlang..hatinya berbunga keriangan… satu hari…si ayah memanggil si anak ke bilik bacaannya..si ayah memuji anaknya…sambil menyatakan betapa bangga hati seorang bapa sepertinya dgn kejayaan si anak yang cukup cemerlang… si anak tersenyum puas…di ruang matanya terbayang kilauan kereta sport merah yang selama ini menjadi idamannya itu…

Si ayah yang bagaikan mengerti kehendak si anak, menghulurkan sebuah kotak yang berbungkus rapi dan cantik…si anak terkesima… sungguh.. .bukan itu yg kuhajatkan.. . dengan hati yang berat…kotak itu bertukar tangan…matanya terarah kepada riak wajah ayahnya…yg tidak menunjukkan sebarang perubahan; seolah2 tidak dapat membaca tanda tanya yang bersarang dihatinya…

Dalam pada itu, si anak masih membuka pembalut yang membungkus kotak itu…penutup kotak dibuka…apa makna semua ini???..sebuah Al-Quran kecil; comel dgn cover kulit..tinta emas menghiasi tulisan khat di muka hadapan…si anak memandang ayahnya…terasa dirinya dipermainkan. ..amarahnya membuak…nafsu mudanya bergelojak..ayah sengaja mempermainkan saya…ayah bukannya x tahu betapa saya menyukai kereta tu…bukannya ayah x mampu utk membelikannya…sudah ayah…bukan al-Quran ni yang saya nak…katanyakeras…al-quran itu dihempaskan keatas meja bacaan…si anak terus meninggalkan si ayah..tanpa memberi walau sesa’at utk si ayah bersuara…pakaiannya disumbatkan ke dalam beg..lantas, dia meninggalkan banglo mewah ayahnya…memulakan kehidupan baru dengan sekeping ijazah yg dimilikinya…

10 tahun berlalu..si anak kini merupakan seorang yang berharta…punyai syarikat sendiri…dengan isteri yg cantik dan anak-anak yang sihat…cukup membahagiakan…namun hatinya tersentuh… Sudah 10 tahun..sejak peristiwa itu dia tidak pernah menjenguk ayahnya…sedang dia berkira2 sendiri…telefonny a berdering… dari peguam ayahnya…ayahnya meninggal dunia semalam…dengan mewariskan semua hartanya kepada si anak…si anak diminta pulang untuk menyelesaikan segala yg berkaitan perwarisan harta…

Dan buat pertama kalinya setelah dia bergelar bapa…si anak pulang ke banglo ayahnya…memerhatikan banglo yg menyimpan 1001 nostalgia dlm hidupnya…hatinya sebak..bertambah sebak apabila mendapati diatas meja di bilik bacaannya…Al-quran yang di hempaskannya masih lagi setia berada di situ…bagaikan setianya hati ayahnya mengharapkan kepulangannya selama ini…perlahan2 langkahnya menuju ke situ…mengambil al-quran itu..membelek2- nya dengan penuh keharuan…tiba- tiba…jatuh sesuatu dari Al-quran itu…segugus kunci…di muka belakang Al-quran itu…sebuah sampul ternyata diselotepkan disitu…

Kunci itu segera dipungut…hatinya tertanya-tanya. ..nyata sekali…di dalam sampul itu…terdapat resit pembelian kereta idamannya… dibeli pada hari konvokesyennya…Dengan bayaran yg telah dilunaskan oleh si ayah…sepucuk warkah..tulisan tangan org yg amat dikenalinya selama ini..hadiah teristimewa utk putera kesayanganku….air mata si anak menitis deras…hatinya bagai ditusuk sembilu..penyesalan mula bertandang…Namun semuanya sudah terlambat…

P/S : Berapa banyak kita melupakan nikmat Allah, hanya semata-mata kerana nikmat itu tidak “dibungkus”, didatangkan atau diberi dalam keadaan yg kita hajati?? Renung-renungkanlah.

*sumber- mak yg email kan..: )
thanks mak..

Sebelum Subuh & Selepas Terbit Fajar

Sebelum subuh:

1.Tahajjud. Firman Allah: (Apakah kamu wahai orang musyrik yang lebih beruntung) atau orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? (Surah al-Zumar, 9).

2.Bersahur. Sabda Rasulullah (s.a.w.): Bersahurlah sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatannya – HR Bukhari dan Muslim.

3.Beristighfar sehingga azan subuh. Firman Allah: (Dan di akhir-akhir malam mereka beristighfar (memohon keampunan kepada Allah). (Surah Al-Dhariyat: 18).

4.Solat sunat Fajar. Sabda Rasulullah (s.a.w.): Dua rakaat fajar itu lebih baik dari dunia dan seisinya – HR Muslim.

Selepas terbit fajar:

1. Bersegera untuk menunaikan solat subuh berjamaah. Sabda Rasulullah (s.a.w.): Andainya mereka tahu (kelebihan) solat Isya.. dan Subuh, nescaya mereka akan datang walaupun merangkak – HR Bukhari dan Muslim.

2. Berzikir dan berdoa sehinggalah iqamat untuk solat Subuh. Sabda Rasulullah (s.a.w.): Doa yang tidak ditolak antara azan dan iqamat – HR Ahmad, Tirmidhi dan Abu Dawud.

3. Duduk di masjid untuk zikir dan membaca al-Quran sehingga terbit matahari. Rasulullah (s.a.w.) terus berada ditempat duduknya sehingga terbit matahari – HR Muslim.

4. Solat sunat dua rekaat. Sabda Rasulullah (s.a.w.): Sesiapa yang melakukan solat subuh berjamaah kemudian duduk berzikir (mengingati Allah) sehingga terbit matahari, kemudian ia bersolat dua rekaat baginya pahala laksana menunaikan haji dan umrah selengkapnya – HR Tirmidhi.

5. Berdoa supaya diberkati sepanjang hari. Sabda Rasulullah (s.a.w.): Ya Allah sesungguhnya aku bermohon darimu kebaikan bagi hari ini, permulaannya, pertolongannya,​ cahayanya, keberkatannya dan petunjuknya dan aku berlindung dari keburukan yang terdapat padanya dan keburukan sesudahnya – HR Abu Dawud.

6. Keluar untuk belajar atau bekerja. Sabda Rasulullah (s.a.w.): Tidaklah bagi seseorang itu makanan yang lebih baik baginya kecuali dari hasil kerjanya.

Wednesday, August 26, 2009

SEKETUL KEJU DAN SEHELAI TUALA KECIL

oleh: Ustazah Noorbayah Mahmood.


Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya.

"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malang inipun menceritakan hal yang berlaku padanya :- "Ya,Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas gadis tadi.

"Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku."

Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut."Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka.

Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata." Gadis itu berhenti seketika menahan sebak.

"Kemudian kulihat ditangan kirinya ada seketul keju dan ditangan kanannya ada sehelai tuala kecil.Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu
rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi.

Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal. Lalu aku bertanya kepada ayahku. "Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menaggung azab di neraka.Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia kulihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama.

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika didunia.

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur.

Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah." Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir dipipi.

Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat islam.

Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh. Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu.Mudah-mudahan segala dosanya terampun.

INSYALLAH"

"WAR-WARKANLAH KPD SELURUH UMAT MUHAMMAD UNTUK SECEBIS PEDOMAN AGAR TIDAK MENGAMAL SIKAP KEBAKHILAN TERHADAP SESAMA MANUSIA..."


Friday, August 21, 2009

Salam Ramadhan.

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah dapat lagi bertemu Ramadhan. Syukur tak terhingga. Memang rugi kalau tak tamakkan pahala pada bulan yang mulia ni. Ibadah sunat dapat pahala wajib. Pintu syurga dibuka seluas-luasnya. Pintu neraka ditutup. Semoga Ramadhan tahun ni lebih baik dr yang sebelumnya. Berusahalah mencari lailatul qadar...



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini