Home

Saturday, June 11, 2011

Aku Mahu Jadi Penulis

Salam :)

Hmmm... Saya sendiri tak tahu nak mulakan dari mana. Dah lama tak update blog. Jadi macam kekok pulak.

Ok! Saya nak berkongsi dengan semua. Dalam post sebelum2 ni ada saya ceritakan tentang novel Pulanglah Saliha hasil karya mak saya. Bila tengok saja novel mak sy sudah diterbitkan saya teringin nak jadi penulis seperti mak saya.

Sebelum ni saya pernah juga try menulis e-novel (Kemarau Hati tajuknya) tapi tak pernah tamatkan. Bila saya baca balik e-novel tu saya sendiri tak tahu ke mana arah tuju jalan cerita tu. pendek kata saya tak buat persediaan untuk menulis. Saya hanya menulis ikut rasa hati dan sekadar menjadikannya hobi.

Sebagai seorang peminat novel, saya terus membaca novel pelbagai peringkat umur sampailah saya jumpa dengan novel terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd. Bila saya baca novel2 terbitan GISB barulah saya nampak apa yang sepatutnya ada dalam sebuah novel yang baik. Lepas tu mak saya pula menyertai bengkel penulisan GISB. Mak ada ceritakan bahawa "bila nak tulis novel ni mesti ada matlamat." Penulis2 dibrikan tunjuk ajar dalam menghasilkan novel.

Apa niat kita untuk menulis novel ni? Ada orang tulis novel sebab betul-betul minat. Ada juga yang sekadar nak menambah pendapatan dan ada juga yang nak menyampaikan mesej/ dakwah melalui penulisan novel ini. Kata mak lagi, kalau niat kita nak mendapatkan redha Allah dalam menulis ni lagilah bertambah2 pahalanya. Setiap kali orang baca kita akan dapat pahala. Pembaca bukan sahaja dapat kepuasan malah dapat ilmu.

Sekarang ni saya sudah mula menulis novel. baru beberapa bab. Mak banyak bagi semngat dan sokongan. Alia n Syafikah. Mereka kawan saya dan mereka juga sudah mula menulis novel. Sepupu saya di Kelantan juga mahu menulis novel. Saya harap novel kami dapat diterbitkan satu hari nanti. Insya-Allah. Doakan ya..

Saya juga tabik dengan penulis remaja seperti Nurina Izzati yang berusia 15 tahun. Novelnya bertajuk Single Unavailable. Hasif Hamsyari dan Riha J juga antara penulis remaja yang tak kurang hebatnya. Mereka ini patut dijadikan contoh..

Saya harap korang dapat bagi sokongan n pendapat agar dapat mempertingkatkan diri dan juga sebagai motivasi untuk terus menulis.

Wassalam.

3 comments:

AmyZana said...

saya pun mahu jadi novelis jugak! tapi rasa macam kurang semangat sikit sebab tak ada yang support :(

Nurul 'Atiya said...

:)
saya support!
insya-Allah, kalau ada kesungguhan kita mesti boleh.

siti farah mohd farid said...

nk buad jgk lh .. atiya ,, nnty bgiy tunjuk aja yer !